Hur ska jag använda mig av kunddata?

Tiderna förändras och marknadsföringen också. Känner du dina kunder tillräckligt väl? Vilka segment ska du bearbeta och varför? Vad kostar olika satsningar och vad ger de tillbaka?

Att fönstershoppa är ett begrepp som har några år på nacken. Det innebär att flanera runt i en stad och kika in i butikerna för att se om något faller en i smaken. Du måste inte gå in och du behöver inte köpa något, mest drömma och planera. Sedan 20 år tillbaka heter det snarare “att surfa” och “e-handel”. Det är enkelt och smidigt att handla på nätet. Men det är inte det enda som har förändrat köpbeteendet.

Gratis information

När vi använder Instagram, Facebook och andra sociala medier talar vi om vad vi gillar. Det kan vara mat, platser, skor och väskor. Eller gulliga djur. Enligt en mätning från oktober 2019 använder sex av tio svenskar över tolv år, Instagram. Vi delar foton, upplevelser och resor till exempel. Det här är en plattform för kommunikation, meddelanden och förstås även försäljning. Det här är intressant fakta som kan vara en viktig del av din kunddatabas. Men vilka är användarna och vilken betydelse kan de ha för din försäljning?

Livsstil och segment

Med hjälp av bland annat statistik och siffror från beteendet på sociala kanaler, kan du sortera in marknaden i segment. Men du behöver mer än så. Du behöver ett verktyg som hjälper dig att lära känna kunderna mer i detalj. Ålder, utbildning och livsstil är några av dem. Generellt kan vi alla delas in i en av 44 kategorier. Det är till stor hjälp för hur du närmar dig de olika grupperna och individerna i din kommunikation. Under ett liv förändras sådant som boende, inkomst eller civilstånd, då förflyttas individerna mellan segmenten.

Detta driver affärerna

För att få kontroll och för att kunna applicera synsättet i hela ditt företag så behöver du tydlighet. Det är väsentligt att alla förstår och känner kunderna och deras behov. Hur ser de ut över tid? Vad är det som inspirerar, skapar aktion och stödjer ett köpbeslut? Som kunder vill vi bli betraktade som individer och känna att vi blir bemötta av någon som vet vad vi behöver och längtar efter. Rätt erbjudande vid rätt tillfälle kan göra en enorm skillnad. Att få ett unikt erbjudande som känns skräddarsytt och omtänksamt blir en success story som kunden berättar för alla sina vänner.

22 May 2020

Välkommen

Välkommen till Fusion av bolag - en informationssida om juridik, ekonomi och företagande. Här kommer vi att behandla det mesta inom dessa ämnesområden. Vi begränsar oss således inte till affärsjuridik, till exempel, utan har ett betydligt bredare anslag än så.

Vi som skriver i bloggen har lång juridisk och/eller ekonomiskt erfarenhet så räkna med intressanta och initierade texter.

Trevlig - och lärorik - läsning!